söndag 11 maj 2008

Dyk 6 - Invigning av nya våtdräkten!

Plats: Smoju, Fårö, Gotland
Datum: 10/5-08
Djup: 19,4 meter
Bottentid: 38 min
Temperatur: 7 grader på 19 meter
Sikt: Varierande, från 2 meter till 6-7 meter
Parkamrater: Marie Jonsson, Linus Nilsson, Samuel Beijer
Övrigt: Vådräkt med 5kg vikter. Lös huva!

Då jag nyligen inhandlade en våtdräkt så var jag jättesugen på att inviga den! En 3 delad (en med långa armar och ben, en med korta och en huva) våtdräkt, 6,5 mm tjock för endast en tusing! Då Marie tyckte att det inte skulle vara några problem att dyka med den nu så skulle den ju provas så fort som möjligt!

Jag och Samuel åkte gemensamt upp till Fårö där vi packade ihop den utrustningen vi behövde för dyket. Jag var lite nervös för att frysa, och då de andra pälsade på sig under torrdräkter hade jag förberett med bikini att ha under min våtdräkt...

Vi åkte iväg och bestämde oss för att ta på samma ställe som sist, "sälstället", fast simma åt andra hållet istället. Vädret var perfekt med sol, inga moln, behaglig temperatur och ljumma vindar. Vi fick på oss all utrustning och knatade ner mot vattnet. Värmen gjorde att vi längtade ner i det svala vattnet (trots att jag fortfarande var rädd för att frysa).
Men till sist kom vi i och jag bestämde mig för att försöka få på mina fenor guppandes i ytan. Dum idé. För då jag inte dykt med min nya dräkt innan visste vi inte riktigt hur mycket vikter jag skulle ha. Så jag vart för tung... Och eftersom jag inte hade fenor var det ganska svårt att hålla mig vid ytan. Som tur var ställde Marie upp med en hjälpande hand, och efter lite jox, och 2 kg lättare gick vi ner!

Tyvärr så var sikten inte alls vad vi hoppades på och den varierade kraftigt. När jag och Marie efter nån minut vände på oss för att kolla till pojkarna så såg man bara deras siluetter i motljuset!
Tyvärr så hade Samuel otur med sin torrdräkt och det forsade in vatten, så efter bara 9minuter under ytan fick han avbryta för att gå upp, och Marie följde honom upp. Så jag och Linus paddlade omkring i ca en halvtimma till. Vi såg inte så mycket jättespännande, lite flundror, småspigg och mängder av fiskedrag (plockade upp ett var). Men jag fick prova min nya dräkt ordentligt och den fungerade över förväntan! Utöver det så provade jag den nya lampan jag fick av min pojkvän och även den fungerade som den skulle! Kan nog bli användbar framöver!

Inga kommentarer: