söndag 27 juli 2008

Marinarkeologi på Krusmyntagården!

Plats: Krusmyntagården, Brissund, Gotland
Datum: 27/7-08
Djup: 8 meter
Bottentid: 1 timma och 3 min
Temperatur: runt 10 grader
Sikt: 5-6 meter
Parkamrat: Marie Jonsson,
Övrigt: Våtdräkt med 5kg vikter, stor flaska

År 1566 förliste en dansk-lübsk flotta utanför Visby efter en storm som överraskade dom. Sen dess har de varit mer eller mindre spårlöst försvunna. Tills nu då Göran Ankarlilja bestämde sig för att dra igång ett projekt sponsrat av NordStream för att lokalisera och analysera skeppen och livet ombord.
Jag pratade med både Ankarlilja och Marie som jobbar i projektet och hade äran att få göra ett praktik-dyk på utgrävningsplatsen utanför Krusmyntagården nån mil norr om Visby. Och allt detta på själva årsdagen för förlisningen av skeppen! Och det var mitt första dyk som inte var lokaliserat på Fårö! Så mycket spännande på en gång!
På platsen råder dykförbud annars då det är en känd förlisningsplats men projektet har fått tillstånd att utföra undersökningar på platsen.

Då Marie informerat mig om att vi inte skulle dyka djupare än 7-8 meter tog jag med min kamera (vattentät ner till i alla fall 10 meter) så jag både fotade och filmade!

Så efter att ha kämpat mig i våtdräkten och fått på all utrustning promenerade vi i vattnet! Och det visade sig att jag fick vara med och gräva, inte bara titta på som jag trodde! Så det var jag och Marie som gick ner och simmade till utgrävningen. Efter lite problem med vikter och annat så tog vi oss till de utmarkerade rutorna på 5*5meter och Marie visade mig rutan vi skulle gräva i. Och det var inte grävning i den vanligaste betydelsen, med verktyg utan mer viftning i vattnet för att röja undan sand, sten och skal för att hitta fynden! Tyvärr så hittade vi inte mycket. Marie "viftade" fram en rostig metallklump och jag hittade inte nåt av betydelse. Lite pyrit och koraller... Sen tog hon mig på en "guidad" tur så jag fick se utmärkta fynd och se mer av undersökningsplatsen och fota lite!

Så nu har jag mer eller mindre bestämt mig. När jag är klar på ön om ett år så blir det marinarkeologi på Södertörn i Stockholm, då Magnus läser till Naprapat. Så snart kanske jag verkligen får kombinera 2 av mina största intressen! Dyk och arkeologi!



En kanonkula!


Jag håller i en kanonkula!


OK!
Liten perfekt blykula
Vacker tång

1 kommentar:

Angelica sa...

Kommer du till stockholm?!!!
WoooohooooOOOO!!!!!
^__^