lördag 5 april 2008

Första "riktiga" dyket!

Plats: Smoju, Fårö, Gotland
Datum: 24/3 -08
Djup: 17 meter
Bottentid: 31 min
Sikt: 7-8 meter
Parkamrater: Marie Jonsson och Elin Jonsson. ¨
Ytsupport: Magnus Larsson
Övrigt: Torrdräkt med 10kg vikter. Alldeles lagom! De nygjorda dreadsen fick knappt plats i luvan dock...





Första riktiga dyket avklarat! Och vilket underbart häftigt dyk det var!

Vädret var hyfsat, med lätt blåst och halvmulet. Första stället vi tänkte dyka på var lite för vågigt så vi åkte en bit till och bestämde oss för att dyka i Smoju istället! Och tur var väl det!

Min pojkvän Magnus var med och hjälpte oss med förberedelser och med att få på våra dräkter. De relativt nygjorda dreadsen som nu pryder min hjässa ville inte riktigt få plats i huvan, så nästa gång ska jag ha en lös, större huva. Men skam den som ger sig! Efter lite slit så blev det bra!

Vi knatade ner i vattnet (där var en bit att gå, med knädjupt ungefär) men sen kom vi fram till en kant och där blev det ca 4 meter direkt. Så vi gick ner och följde trappstegsformationerna ner till ca 17 meter. Då det var mycket luft mellan dreadsen i huvan så vattenfylldes huvan väldigt snabbt och jag blev jättekall om huvudet, men efter bara ett par minuter var det varmt och gosigt som det ska vara.

Då det inte var strömt alls valde vi att simma söder ut och höll oss på 15-17 meter ungefär. Vi såg lite räkor, en jätteslö flundra och lite fiskedrag. Vi stötte även på 2 små, vita brännmaneter som konfunderade oss lite granna, då de inte borde vara där alls... Men senare fick vi reda på att de var kinesiska maneter som följt med nån båt i ballastvattnet.

Då vi vände och simmade tillbaka så dröjde det inte länge förrän jag såg att Mari blev helt uppspelt och ryckte tag i Elin (båda två framför mig). Jag kollar dit hon pekar och det rörde sig! Nåt stort! Första tanken var att det var en annan dykare som simmat ifatt oss och sen såg jag efter nån millisekund att det var en säl! En jättefin säl! Den var bara 4 meter bort och ca 1,5 meter stor och var jättegraciös när den snabbt slog någon slags bakåtvolt och försvann ur siktfältet. WOW vilken upplevelse! Vi vart helt uppspelta och jättelyckliga! Vi dansade och tjoade i våra reggar (regulatorer=luftmunstycken) samtidigt som vi fortsatte tillbaka. Hela tiden höll vi uppsikt bakåt efter sälen, och visst kom den tillbaka! Han undrade väl vad vi var för ena konstiga bubblande sälar... :) Vi blev ännu lyckligare och jag tappade kontrollen en stund över mina fötter som flöt upp. Men det tog inte lång stund förrän jag fick kontroll igen och sälen försvann. Så var det dags att gå upp och då vi tittade bakåt så följde sälen oss på avstånd och då vi tittade upp över ytan, så gjorde sälen likadant! En nyfiken dyk-kompis! :)

Marie berättade då att under alla hennes år av dyk så har hon aldrig dykt med en säl! Så visst var det en häftig och unik upplevelse som jag inte kommer att glömma i första taget!

Inga kommentarer: